Just another WordPress site

Kom godt i gang med træningen efter fødslen

Når den helt store milepæl – fødslen – er veloverstået, og når du begynder at få din egen krop tilbage igen, kan det være rigtig gavnligt at begynde at træne igen. Efter en fødsel er træning dog ikke bare noget, man gør bare sådan lige. Man skal gøre det rigtigt og på det rigtige tidspunkt, og det kan godt være svært at finde rundt i alle de gode og mindre gode råd. Derfor har vi lavet en tjekliste til dig på hele syv punkter, som du kan støtte dig op ad. Læs med her og bliv inspireret til, hvordan du bedst muligt kommer i form igen efter fødslen.

 

Få lov

En fødsel er som bekendt ikke noget at spøge med, og det kan være en rigtig voldsom belastning for kroppen. Af den grund er det meget vigtigt, at du starter dit ”post-fødsels-træningseventyr” med en tur til lægen. Lægen kan give dig grønt lys til træningen, og hvis du ikke er helt klar endnu, kan vedkommende guide dig til, hvornår og hvordan du bedst bliver klar. Det vigtigste er, at du ikke gør noget overilet.

 

Mærk efter

Når du har fået lov, træder du ind i næste fase – nemlig den fase, hvor du skal mærke efter, om du nu også selv er klar. Denne ”jeg er klar”-følelse kan både være fysisk og psykisk, og det er vigtigt, at du er klar på begge niveauer.

 

Start langsomt

Idet alt falder på plads, og du er klar til at gå i gang, skal du ikke forhaste dig. Du skal derimod starte langsomt og skånsomt op, og du skal aldrig gøre noget, som ikke føles godt for din krop. Er du i tvivl om, hvad du kan klare, er det meget anbefalelsesværdigt at spørge en læge eller en personlig træner til råds. De ved, hvad der er godt at starte med, og hvad du for guds skyld ikke skal starte med. Begynder du eksempelvis med at investere i en træningsmåtte, har du i hvert fald en god basis for at starte op med lette og skånsomme øvelser.

 

Sæt realistiske mål

Målsætninger er vigtige for mange, når det gælder træning. Er du én af dem, som drives fremad af mål – rigtig godt. Udnyt det. Det er rigtig vigtigt at have en stærk drivkraft, når det gælder ens træning. Du skal dog passe på med, at du ikke kommer til at opstille urealistiske mål, og at dine mål ikke får en negativ virkning på dig i stedet for at drive dig fremad. Sæt derfor realistiske mål og vær klar til at omdirigere halvvejs, hvis du kan se, at dine mål alligevel var for store.

 

Træn varieret

Med træning gælder det altid, at den helst skal varieres, så hele kroppen bliver udfordret mere eller mindre ligeligt. Det gælder naturligvis også med post-fødselstræningen. Sørg dog for at holde dig til de discipliner, du kan holde til, og som din læge har givet dig grønt lys til.

 

Træn med ligesindede

Er du allerede startet i en mødregruppe, er det en helt ideel mulighed for at finde nogle ligesindede træningsmakkere, der kender til livet med en baby. Først og fremmest er der de træningsmæssige fordele: I kan motivere hinanden, hjælpe hinanden, og I kan gøre det sjovt sammen. Dertil kommer netop fordelene ved, at I er en flok, som ved, hvor hårdt det er ikke at sove om natten, og som ved, at man nogle gange kommer til at aflyse på grund af et eller andet baby-relateret.

 

Få tilskud

Slutteligt skal du være opmærksom på, at din krop godt kan gå hen og få brug for et ekstra kosttilskud, når du går i gang med træningen efter fødslen. Igen – rådfør dig hos din læge, og anbefaler han/hun tilskud som eksempelvis magnesium, calcium eller lignende, er disse nemme at købe over nettet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommend